dinsdag 4 september 2007

Nieuw boek: Strategisch management voor de publieke zaak

Medio mei hield ik een inleiding over de nieuwste inzichten en trends in de publieke sector voor de leergang Res Publica in Groningen. Het is dan ook heel toepasselijk dat ik daar de contouren van mijn nieuwe boek 'Strategisch management voor de Publieke Zaak' kon presenteren. De term 'res publica' lag ooit aan de basis van het begrip 'republiek', maar kan net zo goed worden vertaald als 'publieke zaak'. In de kern gaat het steeds om hetzelfde. Het publiek belang is te belangrijk om over te laten aan koningen en andere zelfbenoemde leiders van het land, maar ook niet aan professionele politici of benoemde ambtenaren. Dat is ook de kernboodschap van mijn boek dat dit najaar verschijnt bij Lemma Uitgeverij: vele personen en partijen dragen in een steeds wisselende aanpak en coalitie bij aan een innovatieve, dynamische en goede publieke zaak. Het boek brengt die dynamiek en de achterliggende strategieeen in kaart.