dinsdag 19 augustus 2008
In de afgelopen maanden werd ik benaderd door Cees de Waal, geen familie, directeur van Texels Eigen Scheepvaart Onderneming. Of Public SPACE wilde meedenken over een vreemd fenomeen dat hen nu overkwam: Verkeer&Waterstaat meende dat Europese wetgeving ertoe zou moeten leiden dat er een concessie werd afgegeven voor de veerdiensten op de waddeneilanden. Dit zou rechtstreeks kunnen betekenen dat zij 'buiten de boot ' konden vallen en een commerciƫle concurrent het zou overnemen. Maar dan praten we wel over het introduceren van een monopolie: nu al kon iedereen TESO concurrentie aandoen door een eigen veerdienst te starten, de nieuwe wetgeving zou er alleen maar toe leiden dat er op die veerdienst voor 5 - 10 jaar een monopolie werd gevestigd! Met alle gevaren vandien, die we ook uit het streekvervoer kennen: lage prijzen offreren, maar een eind in de concessieperiode, als de concurrentie zichzelf heeft opgeheven, verschraling van diensten en verhoging van prijzen. Tevens raakte het rechtstreeks hun bedrijfsfilosofie. TESO is een echte maatschappelijke onderneming maar volgens het NV-model: aandelen in handen van bewoners van Texel, een zuinige bedrijfsfilosofie, het belang van het eiland voorop, liever investeren in nieuwe boten en diensten dan winst uitkeren etc. Dit maakte hun tarieven, in een vergelijkende onafhankelijke studie, de goedkoopste voor alle waddeneilanden. Welk probleem was Den Haag hier eigenlijk aan het oplossen? Danzij alert handelen van de directie en de inzet van juridische expertise slaagde de lobby om dit onzalige idee te keren. Weer een maatschappelijk initiatief dat last heeft van bureaucratie en politiek. Wat een verspilling van tijd en geld.
<< Home